KOHA – Open Source Library System
Pierwszy zintegrowany system informatyczny dla bibliotek opartym o open source.
Stworzona w 1999 roku przez Katipo Communications dla Horowhenua Library Trust w Nowej Zelandii, pierwsza instalacja została uruchomiona w styczniu 2000 roku.
Idea Open Source (OS):
Jeśli programiści mają poprzez Internet swobodny dostęp do kodów źródłowych oprogramowania,
mogą je modyfikować i rozpowszechniać, co umożliwia jego szybki rozwój.”
Polska wersja systemu
Do zadań systemu bibliotecznego Koha należy automatyzacja procesów zachodzących zarówno w pojedynczych bibliotekach, filiach spiętych w lokalną sieć bibliotek (np. w ramach jednej uczelni – wydziały) rozległą sieć ogólnokrajową oraz katalog centralny. Procesy te realizowane są zgodnie z wymaganiami NUKAT. W ramach jednego systemu bibliotecznego filie mogą posiadać wspólną bazę danych katalog główny lub też zarządzać swoimi katalogami samodzielnie. Oparty na technologii klient-serwer łatwy w obsłudze i intuicyjny interfejs dostępny poprzez przeglądarkę internetową (preferowana Mozilla Firefox). System umożliwia jednoczesną pracę wielu użytkowników, bez potrzeby instalowania dodatkowego oprogramowania na stanowiskach roboczych.
Koha w naszej wersji dostępna jest wyłącznie dla systemu Linux. Historia wdrożenia opiera się na bazowej oryginalnej wersji KOHA z implementacją modułów z późniejszych wersji oraz autorską kastomizacją do potrzeb, które wymusiły polskie wymagania norm bibliotecznych, indywidualnych potrzeb korzystających bibliotek. Obecnie jest niezależną, autorską wersją posiadającą najistotniejsze elementy z wersji międzynarodowej. Rozwijana już od 10 lat w Polsce – w bibliotece uniwersyteckiej w Szczecinie. Dostosowywana do potrzeb dużych i małych bibliotek.
Cechy programu:
- bezpłatne oprogramowanie
- prosty i przyjemny interfejs bibliotekarza i czytelnika
- interface czytelnika jak i bibliotekarza dostępny z poziomu przeglądarki internetowej
- oprogramowanie niezależne od systemu operacyjnego (Windows, Linux)
- pełne wsparcie dla MARC21
- dodatki Web 2.0 takie jak chmura tagów czy kanał RSS
- wsparcie dla oddziałów i bibliotek stowarzyszonych
- możliwość konfigurowania opcji dostępnych w wyszukiwarce
- zarządzanie wypożyczeniami i czytelnikami
- katalogowanie wraz ze zintegrowanym klientem Z39.50
- pełny moduł gromadzeniowy z planowaniem budżetu
- moduł do zarządzania czasopismami
- wirtualne półki dla czytelników
Cechy polskiej wersji
- wsparcie dla NUKAT, Karo (możliwość ściągnięcia bezpośrednio do „Koha” opisu bibliograficznego)
- framework MARC21 dostosowane do polskich realiów
- komunikaty, formularze, opisy w języku polskim
- dodatkowe raporty m.in. na temat: o pracowników, akcesji, etykiet, czytelników, dla GUS
- poziomy uprawnień do edycji opisu bibliograficznego
- liczniki inwentarzy
- księga inwentarzowa (w formacie PDF)
- zarządzanie wydrukiem etykiet
- opcja „egzemplarze na miejscu” pozwalająca na szybkie odebranie książki wraz z nadaniem statusu
- zasób dla czasopism
- KHW (w tym Hasło osobowe, Hasło tytułowe, Hasło nazwa imprezy, Hasło nazwa zbiorowa, Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna tablice, Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna poddz.wspólny)
- support czytnika kodów kreskowych (pełna automatyzacja)
- możliwość rozłożenia obciążenia na kilka maszyn
- zdalny dostęp do baz
- serwer Z39.50
- zgodność z mod_perl, eAccelerator
- powiadomienia dźwiękowe (logowanie, przeterminowane wypożyczenia, itp.)
- i wiele innych
Wymagania polskiej wersji
- Apache 2.2.x
- PHP 5.3.x
- mod_perl 2.x
- kilka modułów z CPAN (HTML:Template w wersji 2.9 zawiera bug’a!)
- MySQL 5.1.x
- Mozilla Firefox 9.x.x (lub nowszej) dla Intranetu
- dowolna przeglądarka obsługująca CSS dla OPAC
- dowolny komputer z 256MB RAM
- czytnik kodów kreskowych odczytujący EAN13 (np. Metrologic – Voyager 9520, ZEBEX Z-3080)
- dowolna drukarka
- zasilacz UPS